Ett kreativt och upplevelsebaserat lärande

Sagopedagogik

Vi läser och upplever sagor genom till exempel dramatiseringar, gestaltningar, lek, fördjupningar, drama och fantasi. Därefter fördjupar vi oss i delar av sagan. Genom detta utgår vi utifrån elevernas intressen och ökar således elevernas engagemang i sin utbildning. Genom detta lär sig eleverna en stor repertoar av olika färdigheter såsom språkförståelse, värdegrund begreppshantering och ordförråd.

Äventyrspedagogik

Tar avstamp i att lärpassen är orienterade utifrån ett fiktivt eller verkligt äventyr, såsom förslagsvis att eleverna får uppleva en rymdresa teoretiskt till att eleverna får delta i praktiska äventyr i till exempel nya miljöer.
Skapar engagemang hos eleverna och gynnar elevernas intresse i det specifika ämnet. Genom att använda sig utav äventyrspedagogiken utmanar vi även elevernas förmåga till samarbete, fantasi och abstrakt resonerande och tänkande.

Utepedagogik

Att ha lärpassen utomhus och använda närmiljön som underlag för elevernas lärande. Vi jobbar även aktivt med lärande i den absoluta närmiljön såsom skolgårdens trädgårdsland. Tack vare vårt trädgårdsland ges även eleverna möjligheten att lära sig om livscykler och näringskedjor, till exempel jord till bord. Vi genomför även regelbundna utflykter till olika miljöer som till exempel skog och parklek. 

Skapande lärande

I elevernas lärande är det mer regel än undantag att elevernas kunskaper manifesteras i ett kreativt skapande. I samband med att eleverna lär sig om till exempel fornnordisk historia får eleverna stort utrymme för skapande med olika material som till exempel lera, papier-maché, och olika verktyg. I samband med detta skapandet får eleverna även träna på nya begrepp såsom till exempel ortoceratit när de skapat en. De blir mer uppmärksamma på detaljer och en fördjupad förståelse för ämnet. I de yngre åldrarna ges eleverna möjlighet att lära sig om de olika materialen och dess egenskaper i samband med skapande lärande.

Tematiskt arbete

I skolan, fritidshemmet och förskolan genomsyras lärandet av tematiskt arbete. På Rodret delas innehållet i läroplanen upp i olika teman och underlättar det ämnesöverskridande arbetet. Till exempel genom att tematiskt jobba med värdegrund, författare, årstider, trafik med mer.

Upplevelsebaserat lärande

Tack vare att vi har små elevgrupper erbjuds eleverna på Rodret unika möjligheter till att utvecklas. Genom att använda kroppens alla sinnen vidgar vi elevernas förmåga till lärande. Alla åldrar på Rodret ges upplevelser i samband med utflykter, till exempel teater, museibesök, konserter och pröva på idrotter arrangerade av lokala föreningar. Genom detta förbättras elevernas arbetsminne och minneshantering genom att få lära sig om saker och ting i en kontext av en upplevelse.

Drama och teater

Eleverna tar del av drama och teater och ges även möjlighet att själva, genom gestaltningar öva på olika roller och genom detta öka elevernas egna förståelse för andra perspektiv. Eleverna har genom detta en större möjlighet att tidigt utveckla sitt språkregister innehållande ord och synonymer. Drama och teater är ett starkt verktyg för ett lustfyllt och glädjefullt lärande.

Kreativt digitalitet

Rodret har goda tillgångar till digitala verktyg. Genom tillgången till dessa resurser får eleverna möjligheten att lära sig att kreativt använda sig av digitala verktyg. Vi utmanar elevernas digitala förmåga genom att eleverna får använda till exempel en lärplatta för att skapa stop-motionfilmer, qr-koder, jobba med green screen och skapa kollage.