Vi börjar varje morgon med morgonfritids utomhus på vår fantastiska gård mellan kl 7-8:15 då skolan ringer in. Eftermiddagsfritids börjar kl 14:00 och avslutas kl 17:00 då Rodret stänger.
Vi vill inspirera eleverna till nya upptäckter i en miljö där de känner sig trygga. För att kunna ta hänsyn till elevernas personliga behov av aktivitet, vila, utmaningar och stöd arbetar vi i fritidshemmet ofta med barnen i mindre grupper. I de mindre grupperna ser vi också att nya kompisrelationer lätt tar form, något vi ser väldigt positivt på.
Elevinflytandet är viktigt för innehållet och förändringsarbetet i fritidshemmet. Vi har t ex regelbundet fritidsråd där eleverna kan komma med åsikter och synpunkter på vår verksamhet. Elevernas åsikter och intressen tas alltid i beaktande när vi planerar och utvärderar våra aktiviteter.
Vår verksamhet genomsyras också av ett faddertänk där stor hjälper liten. Här tar vi hand om varandra!
Organisation
Vi har tre fritidspersonal som ansvarar för verksamheten och dess innehåll. Även vår förskolelärare är med på fritids under eftermiddagarna.
Vi har morgonfritids från 7:00-8:15, då skoldagen börjar. På eftermiddagen startar Fritidsverksamheten 14:00 fram till stängning 17:00.
Pedagogik
Vi erbjuder Fritids som ett komplement till skolan i sin egen lekfulla utbildningsform. Enligt Lgr 11, kap 4, ska undervisningen i fritidshemmet stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta gör vi genom att variera utevistelse med skapande, fri lek, organiserade aktiviteter och möjlighet till att bara vara.
Kvalitetsarbete
Kontinuerliga utvärderingar och analyser sker efter aktiviteters utförande som leder fram mot nya aktiviteter. Elevernas inflytande tas ständigt med vid planering och utvärdering. Kartläggning av trygghet- och trivsel görs kontinuerligt.