Vår fritidsverksamhet är en blandning av fri lek och pedagogiska aktiviteter kopplade till läroplanen.
Vi uppmuntrar eleverna till lärande i en trygg miljö och arbetar ofta i mindre grupper med barnen för att kunna ta hänsyn till individuella behov.
I de mindre grupperna tar även nya kamratrelationer lätt form. Vår verksamhet präglas av ett ”faddertänk” där stor hjälper liten – på Rodret tar vi hand om varandra!
Morgonfritids kl. 06:30 – 08:15 (utomhus)
Eftermiddagsfritids kl. 14:00 – 17:00 (inom- och utomhus)
Rodret är öppet måndag-fredag kl. 06:30-17:00
Organisation
Våra tre fritidspedagoger ansvarar för verksamheten samt verksamhetens innehåll.
Under eftermiddagsfritids är även vår förskollärare närvarande.
Pedagogik
Rodrets fritidsverksamhet genomsyras av kreativitet och upplevelsebaserat lärande.
Vi arbetar tematiskt månadsvis och eleverna får möjlighet att utveckla nya förmågor både kreativt och socialt. Varje temaperiod genomförs med aktiviteter i både inomhus- och utomhusmiljö.
Elevinflytande är en viktig del av läroplanen, därför avslutas temaperioden med en gemensam temadag på Rodret med elevernas idéer som grund.
Rodrets fritidspedagoger har gedigen erfarenhet av att arbeta på fritids och kan med stort engagemang erbjuda eleverna en bred repetoar av aktiviteter baserade på erfarenhet samt egna intressen.
Rodret erbjuder fritids under skolloven och är en viktigt del I verksamheten. Under loven finns planerade aktiviteter för barnen med minst en utflyktsdag. Eleverna erbjuds även upplevelser utanför Rodret, bl.a. besöker vi regelbundet olika idrottsföreningar och natursköna områden.

Kvalitetsarbete
Vi har regelbundet fritidsråd där eleverna får komma med synpunkter. Barnens åsikter är viktiga och önskemål tas alltid i beaktande när vi planerar samt utvärderar våra aktiviteter.
Vi analyserar kontinuerligt aktiviteters utformande vilket även leder fram till nya aktiviteter.
Kartläggning av trygghet- och trivsel för barnen görs löpande inom verksamheten.
