Vi börjar varje morgon med morgonfritids utomhus på vår fantastiska gård mellan kl 7-8:15 då skolan ringer in. Eftermiddagsfritids börjar kl 14:00 och avslutas kl 17:00 då Rodret stänger.
Vi vill inspirera eleverna till nya upptäckter i en miljö där de känner sig trygga. För att kunna ta hänsyn till elevernas personliga behov av aktivitet, vila, utmaningar och stöd arbetar vi i fritidshemmet ofta med barnen i mindre grupper. I de mindre grupperna ser vi också att nya kompisrelationer lätt tar form, något vi ser väldigt positivt på.
Elevinflytandet är viktigt för innehållet och förändringsarbetet i fritidshemmet. Vi har t ex regelbundet fritidsråd där eleverna kan komma med åsikter och synpunkter på vår verksamhet. Elevernas åsikter och intressen tas alltid i beaktande när vi planerar och utvärderar våra aktiviteter.
Vår verksamhet genomsyras också av ett faddertänk där stor hjälper liten. Här tar vi hand om varandra!
Organisation
Vi har tre fritidspersonal som ansvarar för verksamheten och dess innehåll. Även vår förskolelärare är med på fritids under eftermiddagarna.
Vi har morgonfritids från 7:00-8:15, då skoldagen börjar. På eftermiddagen startar Fritidsverksamheten 14:00 fram till stängning 17:00.
Pedagogik
Rodrets fritidshem genomsyras av det kreativa och upplevelsebaserade lärandet. Genom att vi ständigt jobbar tematiskt i fritidshemmet i månadsperioder, får eleverna möjlighet att utveckla nya förmågor, både kreativt och socialt. Varje temaperiod genomförs med aktiviteter i både inomhus- och utomhusmiljö som det finns en tydlig pedagogisk länk emellan.
Då elevinflytande är en viktig del av läroplanen och Rodrets elevsyn, så avslutas alltid temaperioderna med att hela Rodret har en gemensam temadag som grundar sig på elevernas idéer och förslag.
Vi som jobbar i Rodrets fritidshem har gedigen erfarenhet av att arbeta i fritidshem, och vi har alla många olika intressen. Tack vare det så har vi en bred repertoar av aktiviteter att kunna erbjuda eleverna med ett stort aktivt engagemang.
Loven på Rodrets fritidshem är en viktig del i verksamheten. Under loven finns det alltid planerade aktiviteter för eleverna att genomföra, där minst en dag i veckan består av en utflyktsdag. Eleverna erbjuds många olika upplevelser även utanför Rodret. Bl.a. besöker vi regelbundet olika idrottsföreningar samt natursköna områden.
Kvalitetsarbete
Kontinuerliga utvärderingar och analyser sker efter aktiviteters utförande som leder fram mot nya aktiviteter. Elevernas inflytande tas ständigt med vid planering och utvärdering. Kartläggning av trygghet- och trivsel görs kontinuerligt.