Förskolan

Rodrets verksamhet erbjuder en förskola med hög kvalitet och god trygghet för våra barn. Detta når vi genom små barngrupper med hög personaltäthet, vilket leder till att all personal känner alla barn och att varje barns individuella behov kan tillgodoses. Vidare finns alltid tid till återkoppling med föräldrar om frågor har uppstått under dagen.

Mycket rörelse och utevistelse är en viktig del i vår dagliga verksamhet och barnen har en fantastisk utemiljö på vår fina gård, som inbjuder till både trädklättring , odling och pulkaåkning, beroende på säsong.

Förskolan präglas av en tro på alla barns förmåga och kraft. Vi vill skapa en atmosfär för både barn och vuxna där ett tillåtande klimat råder. Värdegrunden är väl förankrad bland all personal och barnsynen som råder är att alla barn har rätt att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och att det finns en tro på alla och en var i verksamheten.

På Rodret håller vi öppet: Måndag – Fredag 07.00-17.00

Organisation

Förskolan består av två avdelningar, Seglet 1- 3 åringar och Masten 3- 5 åringar.
Denna åldersindelning är inte strikt, undantag kan göras av olika anledningar. Seglet har cirka 12 barn och Masten cirka 18 barn. Antalet barn kan i undantagsfall variera något.

På förskolan är vi måna om att ha utbildade heltidspedagoger för att skapa bästa kvalité och trygghet för våra barn. På småbarnsavdelningen är det ca 4 barn per pedagog och storbarnsavdelningen är de ca 6 barn per pedagog. Personalen är organiserad i ett gemensamt arbetslag, men också avdelningsvis.

Pedagogik

Läroplan för förskolan Lpfö 18, ligger till grund för allt pedagogisk arbete, planering, utvärdering och analys.

Barnens intressen, frågeställningar och lust inspirerar till de projekt och teman som uppstår under kortare eller längre perioder. Med så många olika uttryckssätt och metoder som möjligt inom både språk, matematik och naturvetenskap arbetar vi mot de nationella och lokala målen i förskolan. Utevistelse, rytmik, drama, sång, läsande, rim och rams och allt annat skapande, är medel och verktyg i strävan mot att ge barnen en så rik och lärande förskoletid som möjligt.

Vi synliggör pedagogiken genom dokumentation på olika sätt.

Kvalitetsarbete

Förutom vid utvärderings- och planeringsdagar i början och slutet av varje termin, sker reflektion och utvärdering kontinuerligt under hela året.

Verksamhetens aktiviteter och innehåll utvärderas löpande på avdelningsmöten och under den gemensamma personalkonferensen som äger rum en gång i månaden. Därutöver utvärderas arbetet med hjälp av ett digitalt verktyg, där alla delar av förskolans läroplan är nedbrutna i delmål att sträva emot och där vi kan se individ och grupp i förhållande till läroplanen.