Förskolan

Rodret erbjuder en förskola med kvalitet och stor trygghet för våra barn. Små barngrupper med hög personaltäthet leder till att våra pedagoger känner alla barn och kan tillgodose individuella behov samt ge återkoppling till föräldrar vid dagens slut.

Utevistelse och rörelse är en viktig del i vår verksamhet. Vår fantastiska gård inbjuder till trädklättring, odling, rörelseglädje, lek, motorisk utmaning samt utveckling varje dag.

Förskolan präglas av en tro på alla barns förmåga och kraft. Vi vill skapa en atmosfär för både barn och vuxna där ett tillåtande klimat råder. Värdegrunden är väl förankrad bland all personal och vår barnsyn är att alla barn har rätt att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Rodret är öppet måndag – fredag kl. 06:30-17:00

Organisation

Förskolan består av två avdelningar, en smårbarnsavdelning samt en storbarnsavdelning:

”Seglet” för barn 1-3år och ”Masten” för barn 3-5år.

Åldersindelning mellan grupperna är flytande och undantag kan göras av olika anledningar. Antalet barn per grupp kan variera men förskolan har ett max antal på 34 barn fördelat på två avdelningar.

På småbarnsavdelningen är det ca. fyra barn per pedagog och på storbarnsavdelningen är det ca. sex barn per pedagog.

Vi har utbildade heltidspedagoger för att skapa hög pedagogisk nivå och trygghet för våra barn. Förskolepersonalen är organiserad i ett gemensamt arbetslag men också avdelningsvis.

Pedagogik

Läroplan för förskolan Lpfö 18 ligger till grund för allt pedagogisk arbete, planering, utvärdering och analys.

Kreativtet och upplevelsebaserat lärande på genomsyrar förskolans verksamhet. Vi arbetar tematiskt och en del i lärandet kan vara att barnen får möta en sagofigur som varit eller kommer vara i fokus. Mötet kan ske i närområdet, på avdelningen eller på skolgården. De yngsta barnen fick t.ex. möta sagofigurerna Bu och Bä när de skulle gå till sjöss.

Bu och Bä ombord på Rodrets båt
Bu och Bä ombord på Rodrets båt

Barnen får uppleva med sinnen, känslor, experiment och skapande. Vi erbjuder dramatisering som pedagogisk metod genom rollspel, teater, uppdrag och berättande för att stimulera barnens fantasti och kommunikation. Det främjar även barnens språkutveckling, förståelse för olika begrepp, problemlösning och medvetenhet om omvärlden.

Sagor, digitalisering, bilderböcker och karaktärer går som en röd tråd genom våra temaprojekt och återkopplar till läroplanens mål. Vi fördjupar oss i frågeställningar och diskussioner som främjar nyfikenhet och lärande.

Pedagogiken synliggörs genom dokumentation på olika sätt.

Kvalitetsarbete

Förskolan har utvärderings- och planeringsdagar i början och slutet av varje termin. Reflektion av verksamheten sker kontinuerligt under hela året.

Verksamhetens aktiviteter och innehåll utvärderas löpande på avdelningsmöten och personalkonferenser en gång i månaden.

Arbetet utvärderas även med hjälp av ett digitalt verktyg, där förskolans läroplan är nedbruten i delmål att sträva efter. Där kan vi även se individuella samt gruppbaserade mål kopplade till läroplanen.