Skolan

De nationella målen styr skolans pedagogik. Läroplanen ligger till grund för all planering. På Rodret har vi delat upp det centrala innehållet i läroplanen över årskurserna så det finns en röd tråd genom hela elevens skolgång. Detta säkerställer att eleverna som har gått på Rodret får med sig den grund som är nödvändig för framtida utbildning.

I undervisningen arbetar vi ämnesövergripande och tematiskt. Vi både skapar, läser, skriver, tittar, lyssnar samt använder digitala hjälpmedel i ett och samma tema/ämne. På detta sätt ger vi eleverna de bästa förutsättningarna att ta till sig ny kunskap. Det ger också eleverna en möjlighet att visa upp och reflektera över sin nyfunna kunskap. Att använda sig av olika arbetsmetoder på detta sätt leder till ett lustfyllt lärande för både elever och personal. Inom ramen för den ordinarie undervisningen är vi också lyhörda för elevernas intressen och behov och vi anpassar arbetssättet utefter detta i möjligaste mån.

Organisation

Vi erbjuder förskola samt klass F-3 på Rodrets skola. Hur skolan organiseras är ej statiskt, en analys av det pedagogiska läget avgör hur grupperna organiseras. Hänsyn tas till hur vi bäst kan främja lärande på både individ och gruppnivå.

På skolan är elevantalet upp till max 64 elever, vilket möjliggör en mer personlig relation till varje elev. I skolan arbetar tre lärare, en förskollärare, en specialpedagog samt tre fritidspersonal.

Pedagogik

De nationella målen styr vad vi jobbar med. Läroplanen ligger till grund för all planering. På Rodret har vi delat upp det centrala innehållet i läroplanen över årskurserna, så att det finns en röd tråd genom elevens hela skolgång. Detta säkerställer att eleverna som har gått på Rodret får med sig den grund som är nödvändig för framtida utbildning.

I undervisningen arbetar vi ämnesövergripande och tematiskt. Det kreativa och upplevelsebaserade lärandet genomsyrar skoldagen. Vi både skapar, läser, skriver, tittar, lyssnar, smakar, sjunger, dansar, leker, fantiserar och dramatiserar. Vi ger oss också iväg på studiebesök samt använder digitala hjälpmedel i ett och samma tema/ämne. På detta sätt ger vi eleverna de bästa förutsättningarna att ta till sig ny kunskap. Det ger också eleverna en möjlighet att minnas, visa upp och reflektera över sin nyfunna kunskap. Att använda sig av olika arbetsmetoder på detta sätt leder till ett lustfyllt lärande för både elever och personal. Inom ramen för den ordinarie undervisningen är vi också lyhörda för elevernas intressen och behov, och vi anpassar i möjligaste mån arbetssättet utifrån dessa önskemål.

Kvalitetsarbete

Vi kvalitetssäkrar elevernas utveckling och undervisning löpande under elevens hela skolperiod. Tack vare att vi har små klasser, ser vi varje enskild elev och ingen elev riskerar att falla mellan stolarna. I och med att vi är föräldrakooperativ har vi även nära kontakt med vårdnadshavare.

På ämnes- och gruppnivå samt individnivå sker analys vid utvärderingar och resultat från kommunens gemensamma prov samt vid nationella prov i åk 3.

Vi arbetar förebyggande och främjande för en skola med hög trivsel, trygghet och gott lärande.

Skolan strävar efter att nå mål i årliga förbättringsområden som beslutas efter löpande utvärdering av verksamheten.